عـناوين اصلي
Skip Navigation Links
معرفي بزرگان صوفيه
تعريف تصوف
تاريخ پيدايش تصوف
فرق صوفيه
معرفي كتاب هاي رد صوفيه
عقايد و انحرافات صوفیه
اهل بيت عليهم السلام و تصوف
تعامل فلاسفه با صوفیه
صوفیه و استعمار
ريشه هاي غير اسلامي تصوف
نظر بزرگان در تصوف و عرفان
اخبار صوفيه
مقالات
مناسبت هاي اين ماه
عناوين خبري
امکانات سایت
اوقات شرعي
پرسش و پاسخ
گالری عکس
لينك هاي مفيد

 

 

پخش زنده حرم هاي معصومين عليهم السلام
 حضرت زهرا (س)
امام حسين عليه السلام

پخش زنده حرم امام رضا عليه السلام

سایت پژوهشی در مورد ابن عربی

 

میلاد یا سعادت سیده نساء العالمین، امّ ابیها، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به محضر مقدّس امام زمان علیه السلام و تمام محبان حضرتش تبریک و تهنیت می گوییم.

 

همفر می نویسد:
آنچه وزارت مستعمرات انگلیس به هنگام اعزام به شرق به من توصیه نمود عبارت بوده از:
• گسترش همه جانبه مراکز درویش پروری همانند خاناقاه‌ها و تکثیر و انتشار رساله ها و کتابهایی که مردم عوام را به روی گرداندن از دنیا و مافیها، گوشه گیری و مردم گریزی سوق می دهد؛ مانند کتاب احیاء العلوم غزالی، مثنوی مولوی، و کتابهای محی الدین عربی.
دستهاي ناپيدا- خاطرات مستر همفر صفحه 64 نشر گلستان کوثر

 

 

 

 

فرقه نعمت اللهی در ایران(قسمت اول)


 

بسم الله الرحمن الرحيم

نور الدین نعمت الله فرزند عبدا... متولد سال ۷۳۱ قمری در شهر حلب موسس فرقه نعمت اللهی واحیاگر تصوف در ایران بود.

نعمت ا... در سال 7۵۵ در سن ۲۴ سا لگی برای برگزاردن حج به مکه رفت و از آنجا به مصر و در مصر مرید عبد ا... یافعی

(وفات ۷۶۸) شد، وی ۷ سال شاگردی یافعی را کرد و جزو خلفای وی شد.

یافعی از سران فرقه معروفیه است که خودشان را به معروف کرخی(مجهول الهویه) می رسانند و نعمت اللهیه دنباله معروفیه است .نعمت الله ولی در سال ۷۶۲ که مصادف بود با سال دوم سلطنت تیمور، به ایران آمد ، وی بیش از صد سال عمر کرد و در سال ۸۳۴ قمری فوت نمود.                     کتاب تشیع و تصوف دکتر کامل مصطفی الشیبی ص ۲۳۲

مذهب نعمت الله ولی مشخص نیست.او در آثارش هم سنی است وهم شیعه.هم در دفاع از اهل بیت شعر سروده است وهم در دفاع از خلفا.

برخی نعمت ا... رامثل استاد خود یافعی ، حنفی مذهب می دانند. وی در دیوان اشعارش می گوید :

ره سنی گزین که مذهب ماست              ورنه گم گشته ای و در خللی

رافضی کیست دشمن بوبکر                   خارجی کیست دشمنان علی

هر که او چهار یار دارد دوست                امت پاک مذهب است و ولی

دوستدار صحابه ام به تمام                      یار سنی و خصم مغتزلی

دیوان شاه نعمت ا... ولی با مقدمه محمود عباسی ص ۴۸۴

یا میگوید:

پرسند زمن چه کیش داری    ای بیخبران چه کیش دارم

از شافعی وابوحنیفه             آیینه خویش پیش دارم

درعلم نبوت وولایت                از جمله کمال بیش دارم

ایشان همه بر طریق جدند      من مذهب جد خویش دارم

کلیات شاه نعمت الله حرف میم ص ۷۱۲ چاپ کرمان وچاپ حروفی ص ۵۷۹

به هر حال نعمت الله تصوف را در ایران گسترش داد .وآدابی رابنا نهاد

وی در دیوان اشعارش می گوید:

بر جای رسول نعمت ا... ولی است               دیوان اشعار ۵۷۷

و در جای دیگر خودش را مظهر خدا و جامع ادیان معرفی می کند

مذهب جامع از خدا دارم           این هدایت بود مرا ازلی

دیوان اشعار ص ۳۴۷

واعظی در رساله خود ص ۳۰۲  می گوید:

از جمله آداب نعمت ا... این بوده که مریدان پیش از ذکر شیخ (نعمت ا...) را سجده می کردند

سخاوی در کتاب الضوء الامع ص ۲۰۱نعمت ا.. ولی را سنی معرفی می کند

مهمترین فرقه در ایران هم فرقه نعمت اللهیه است.

مهمترین دلیل موفقیت نعمت الله ولی در گسترش تصوف را می توان درآمدهای مالی او عنوان کرد

او از۲منبع کسب در آمد کرد

۱. اسکندر نواده تیمور که علاقه بسیاری به او داشت وکمک زیادی به او کرد

۲-احمد شاه بهمنی پادشاه هند که بخاطر رقابت با شاهرخ میرزا حاکم ایران به نعمت الله کمک میکرد

نعمت ا... در قریه تفت و در ماهان کرمان دو خانقاه ساخت که پایگاه این فرقه شد .          طریق الحقایق ج۳ ص ۷

نویسنده طرائق الحقایق می نویسد:احمد شاه بهمنی هدیه ای برای نعمت الله ولی فرستاد که گمرکی آن هفتاد هزار تومان شد.

بعد از نعمت ا... ، پسرش شاه خلیل جانشین او شد و ارتباطات شاه خلیل با هند تا حدی صمیمی و زیاد شد که شاهرخ پادشاه وقت ایران ، مجبور به برخوردبا او شد و در نهایت شاه خلیل ایران را ترک و به هند رفت و در آنجا پادشاه هند دخترش را به پسر شاه خلیل داد و بدین طریق در دربار به منصب بزرگی دست یافتند.

ونوه نعمت الله شیخ المشایخ هند گردید.

و بدین طریق بود که بنیان نعمت اللهی از ایران به هند منتقل شد .

 بسیاری از آنها پادشاه شدند واین فرقه تا زمان نادر در ایران دیگر جایگاهی نداشت.

بعد از نادرقلی افشاربزرگان این فرقه تصمیم گرفتند مجددا آنرا در ایران احیا کنند

شاه علیرضا دکنی پادشاه هند شد .

شاه علیرضا دو نفر را مامور کرد به ایران بیایند شاه طاهر دکنی و معصوم علیشاه که در سال 1190 قمری وارد ایران شدند

در همان زمان علیرضا شاه 12 نفردیگررا به شهرهای مختلف فرستاد و کمپانی هند شرقی موقوفه ای را بنام موقوفه داوود که پول کلانی می شد برای تبلیغ تصوف هزینه کرد .       حقوق بگیران انگلیس ص 107

چند تن از افرادی که مامور ایران شدند:

    ـ فیض علیشاه مامور اصفهان     

ـ درویش حسینعلی اصفهانی مامور خراسان و کابل

ـ درویش عباسعلی سیرجانی مامور کردستان

ـ مجذوب علیشاه مامور آذربایجان

ـ مشتاق علیشاه مامور کرمان

نکته:

 معصوم علیشاه در زمان فتحعلیشاه با لشگری از دراویش با تبرزین و پرچم های خاص به سمت ایران حرکت کردند که بعد از صحبت علماء با فتحعلی شاه و اعلام خطر علماء ، لشگر ایران عازم مرزها گردیدو آنها را قلع و قمع کرد

یکبار دیگر بعد از چند سال از این جریان ، معصوم علیشاه لشگری را با فرماندهی صوفی اسلام که اهل افغانستان بود و بعنوان امام وقت و در برخی جاها بنام امام زمان (عج) ، راهی ایران کرد که با 360 نفری که داشت به هر شهری که می رسیدند تخریب می کردند که با حمله لشگر ایران قلع و قمع شدند .  (امر کبیر قهرمان ص 268(

این فرقه در ایران تازمان مجذوبعلیشاه کبوتر آهنگی انشعابی نداشت.با مرگ وی در سال 1238 قمری و به حکم او میرزا نصرالله نامی قطب شد.اما حاج زین العابدین شیروانی ملقب به مستعلیشاه مدعی قطبیت شد وتوانست قطبیت را بدست گیرد

کیوان قزوینی میگوید:آن سیاح شیروانی صاحب کتاب بستان السیاحه به غلط ادعای قطبیت کرد ،مانند غصب خلافت وخودش را مست علی لقب داد(کیوان نامه ج 2ص108)

بعد از وی رحمتعلیشاه شیرازی قطب شد.

نعمت اللهی تا زمان رحمت علیشاه انشعابی نداشتند و بعد از آن دچار انشعاب شدند و به شاخه های مختلف تقسیم شدند

حکومت محمد علی شاه قاجار بهترین فرصت برای نفوذ نعمت اللهیه در حکومت بود

(محمد علی شاه قاجار)

رحمت علیشاه بهمراه سفرای انگلیس و روسیه و میرزای آغاسی (آقاسی از بزرگان نعمت اللهی بود ) به تبریز رفته و محمد شاه قاجار را به تهران آوردند و در معیت این افراد حکومت به تهران منتقل شد و این باعث شد تا صوفیه وارد حکومت شود و دولت در دست این چند نفر مخصوصا میرزای آغاسی قرار گرفت که آغاسی لقب طریقتی هم داشت.           (طریق الحدائق ج 3 ص 286)

او با کشتن قائم مقام فراهانی توانست به صدر اعظمی ایران برسد.

(در وصف میرزای آغاسی این بزرگ فرقه نعمت اللهی همین بس که برای ادرار دو نفر خادم تشتی می آوردند واو در آن ادرار می کرد وبعد برایش می شستند.)

با مرگ رحمتعلیشاه فرقه نعمت اللهی در ایران به شاخه های مختلف تقسیم شد وافراد زیادی مدعی قطبیت شدند ....

 فرق عمده نعمت اللهی در ایران :

  1. نعمت اللهی صفی علیشاهی

2.نعمت اللهی نور علی شاهی:

  1. نعمت اللهی کوثر علی شاهی
  2. نعمت اللهی مونس علی شاهی
  3. نعمت اللهی سلطان علی شاهی  (  گنابادی )
  4. نعمت اللهی منورعلیشاهی و.....

 

ادامه دارد..........

 

ارسال شده در تاریخ 1387/12/19 توسط erfan

مـطالـب مــرتبط (آرشيو)

گالري عكس
پـيـام اخلاقي

 چه بسيار عقلي كه اسير و تحت فرمان نفس است.

منوی اصلی
صفحه نخست
اخبار سایت
درباره ی ما
ارتباط با ما
مطالب پربازديد
کاربران
 
 
ثبت نام

جستجو
آمار سايت
کلیه ی حقوق این سایت متعلق به مرکز مطالعات تحلیلی عرفا و صوفیه می باشد